tisdag 14 augusti 2012

EGO

har prytt mina öron idag. Ego-örhängerna är av silver och jag gillar dessa starkt! Nackdelen med dom är att dom är tunga. Dom är rejäla.


Jag ska gå till någon guldaffär och köpa putsmedel så ska jag ta en kväll och ha smyckesvård. Det behövs om man har silver hemma.

Jag vet inte vad namnet står för - måste jag ta reda på.

Ego kan ju vara något som är bra och dåligt. Om man är "positiv" ego mot sig själv är det bra, man lyssnar på sin kropp o själ för att må bra; kunna o våga säga tex nej eller ja till saker o ting.
En dålig egoism är att andra mår dåligt av personens sätt att vara gentemot andra och man kan få en känsla av att ej bli sedd, hörd irritation eller olust m.m.

Enligt S. Freud är ego en del av jaget.

Det här blev sagt:
”Egot är naturligtvis inte den du egentligen är. Egot är din självbild, din sociala mask, det är den roll du spelar. Din sociala mask lever på att bli omtyckt av andra. Den vill styra och lever på att ha makt, för egot lever i ständig rädsla för att inte duga.” av: Deepak Chopra

Just det där med rädsla, rädsla är något jag och andra har...

Man ska ha ett "ego" så man inte försvinner in i något icke individ - personlighet, kanske att man går in i någon symbios med partner eller barn( man lever enbart i vi-form eller i ngn annas liv)... det gäller att ha sig själv kvar men det får inte heller bara bli "jag(vet bäst), jag(vill ha), jag(tycker osv) och åter jag" för då tröttnar nog dom runtikring... jag tröttnar på mig själv när jag hör mig själv säga " åh jag... jag... jag..."
För stort ego kan nog medkänslan o sympatin o annat bli "mindre", tror jag. Har man en positiv egoism känner man sig själv på något sätt när man ska lyssna, min sambo säger ofta " man har en mun och två öron". Klokt sagt.

Allt har med balans att göra, jing o jang, det är grejer det.

Nä, nu blev det mycket babbel om ego här.

Jag tror att det är två personer som äger butiken Silver & Sånt i Uppsala som har Ego-smyckerna. Jag tror att det är dom som har designat dom oxå.

Till detta hade jag idag min röd-svarta väska från ön Santorini - nu kommer ju inte väskan därifrån men ifrån ett turiststråk en sen natt:


Jag föll för den för att den är ful snygg. Den är inte riktigt min stil men ibland så händer det; attraktion mellan motsatserna! Det var något med den att jag stanna till vid den varje gång jag skulle in i shoppen. Min kusin måste ha blivit trött på mig, till slut köpte jag den iallafall.

Måste få säga att den rymmer mer än vad man tror (har både matlåda, vattenflaska o inneskor i den) och den har faktiskt hållt nu i några år.
Det är en Verde vad det nu kan vara för nått? ? ?
Måste kolla upp det oxå.

Natti Natti till er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar