onsdag 18 januari 2012

Dick Svahn

är guldsmeden som har gjort den ring som jag bär idag:

Dick Svahn är pensionerad guldsmed som började sin bana redan som 15-åring och var en landets yngsta guldsmed några år efter sin start.
Han gör allt för hand och ofta kommer hans idéer slumpmässigt hur de ska se ut. Han har varit verksam i mellersta Sverige men slutet av sin karriär var han en av hantverkarna som höll till i en av smedjorna på Rademachersmedjorna i Eskilstuna.
Jag har mest silver smycken av honom och när man träffade honom så såg man hans passion för hantverket.
Denna ring är stor, ej platt utan lite välvd och den är hamrad så att den får ett speciellt utseende och gnistrar till.
Dick blandar ofta guld och silver och det gör att man kan kombinera och matcha silver o guldsmycken ihop till det smycke som han har skapat.
Undrar hur gammal han är nu? Om han håller på än, men hemma, för jag hoppas att han lever...
Hm...
Han är en fantastiskt kreativ guldsmed tycker jag och trevlig att "göra affärer med". Jag tycker att han är lite för billig för sina verk men det ska jag inte lägga mig i, det bestämmer ju han.
Tjingeling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar